Website op nieuwe domeinnaam, waar moet je aan denken?

Wanneer je een domein wijziging hebt aangevraagd omdat je een nieuwe bedrijfsnaam of praktijknaam hebt en je website op een nieuwe domeinnaam komt, zijn er een aantal dingen die je even moet nalopen/controleren. In dit artikel plaats ik de artikelen die je even moet nalopen om te controleren of je oude domeinnaam nog ergens wordt vermeld. 

(LET OP: Dit gaat over websites die al gelanceerd of live zijn en later een nieuwe domeinnaam willen, dus niet de mensen die nog aan het bouwen zijn en nog moeten lanceren)

  1. De naam van je website aanpassen indien nodig: Website naam veranderen
  2. Controleren of je oude bedrijfsnaam voorkomt in de SEO instellingen die je hebt gedaan: Local SEO bedrijf instellingen aanpassen
  3. Controleren of je bij de SEO instellingen mogelijk ook je domeinnaam hebt vermeld: Yoast SEO wat moet ik invullen?
  4. E-mail adres aanpassen over de gehele website: Je e-mail adres wijzigen over de gehele website
  5. Vergeet daarbij niet het e-mailadres van de contactformulieren te checken en ook van de pagina's die niet in je menu staan (zoals de Local SEO pagina contactformulier) 
  6. Controleer of alle knoppen op je website nog goed werken: Links in knoppen aanpassen
  7. Wanneer je nog gebruikt maakt van de 'oude' Cookiebot werkt deze niet meer. Zorg dat je de nieuwe melding instelt: Cookiebanner instellen
  8. Mogelijk werkt je ReCaptcha niet meer. Controleer of je contactformulieren nog juist werken (Werken ze niet? Schakel ReCaptcha uit op je contactformulieren)
  9. (Optioneel) Search en Analytics oude property's verwijderen: Google Search oude property verwijderen en Google Analytics oude property verwijderen
  10. Vragen aan support@bloomsite.nl om Insights of Sitekit te resetten in je website
  11. Daarna pas Sitekit opnieuw instellen (mogelijk kun je dit koppelen aan de oude property van de website): Google Search en Analytics aanmaken en koppelen Sitekit
  12. Dien ook je sitemap opnieuw in bij Google: Sitemap aanmelden bij Google
  13. Daarna kun je de belangrijkste pagina's opnieuw met prioriteit laten indexeren: Google je belangrijke pagina's laten inspecteren
  14. DPA gegevens ook aanpassen in Google Analytics: Google DPA gegevens aanpassen
  15. Denk eraan als je een nieuwe Facebook bedrijfspagina hebt, om deze ook over de gehele website na te lopen (in het menu, in de footer en op de over-mij pagina)
  16. Controleer ook je handtekening van je e-mail en laat vooral je cliënten weten dat je een nieuw e-mailadres hebt. 

Mocht je nog meer vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op "Neem contact op" te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.