Uitgaande e-mail log van website checken

Alle e-mails die verzonden worden vanuit je website, kun je vinden onder de 'E-mail log'. Dit gaat dus om contactformulier aanvragen die via de website verzonden zijn, maar ook e-mails die de website verzend naar de klant en medewerker bij een boeking of bijvoorbeeld facturen die verzonden worden via de website. 
In dit artikel laat ik je zien hoe je dit kunt controleren. 

  1. Het log vind je onder 'Instellingen' > 'E-mail log' 

  2. Hier zie je alle e-mails die verzonden zijn vanuit je website. 

  3. Het 'From' adres, is altijd het e-mailadres wat je hebt ingesteld bij het instellen van de uitgaande e-mail vanuit je website. ALLE mails worden namelijk vanuit dat adres verzonden.

  4. Het 'To' adres kan verschillende e-mailadressen bevatten.
    Denk aan het e-mailadres wat is ingesteld in je contactformulieren en de aanvragen dus naartoe gaan. Maar ook e-mailadressen van je klanten die een boeking doen via je website en de 'Medewerkers' die in je website staan voor de boekingen.

  5. In dit voorbeeld: testenbloom@gmail.com is de klant die een boeking heeft gedaan bij de medewerker 'info@bloomsite.nl'. Beide hebben de mail ontvangen zoals je kunt zien aan het groene vinkje. Alle mails worden in deze website verzonden vanuit manar@bloomsite.nl, omdat dit zo is ingesteld bij de uitgaande e-mail instellingen.

  6. In dit voorbeeld gaat het om een contactformulier aanvraag. Hier geldt ook weer, ALLE mails in deze omgeving worden verzonden vanuit ''manar@bloomsite.nl''. En het e-mailadres wat is ingesteld in de instellingen van het contactformulier is ''info@bloomsite.nl''.

  7. Wanneer je wilt zien om welke klant het precies gaat die het formulier heeft ingevuld, klik je op 'View Log' 
  8. Hier zie je e-mail details zoals de datum & tijd, verzender, ontvanger en onderwerp van de mail. 

  9. Daar onder vind je de Technical Details' waar in principe dezelfde gegevens staan, echter zie je hier het 'Reply-To' e-mailadres. En dat is dus het e-mailadres van degene die het contactformulier heeft ingevuld. 

  10. Daarnaast kun je ook de inhoud van de mail bekijken door op 'View Email' te klikken 

  11. Er opent dan een popup met de inhoud van de mail. 

  12. Wanneer je een rood bolletje ziet is er iets mis gegaan met het verzenden van de mail
    - Dit kan liggen aan het 'From' adres door het ingestelde e-mailadres bij de uitgaande instellingen. Controleer dit dus even.
    - Of het e-mailadres van de ontvanger klopt niet of is onbereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan een fout in het e-mailadres in de instellingen van je contactformulier, een fout in het e-mailadres van een medewerker, of een klant die een fout heeft gemaakt in zijn eigen e-mailadres bij het boeken.
    * Onderstaande voorbeeld is een typefout in het e-mailadres in het contactformulier.

  13. Daarnaast kun je ook via de log een e-mail opnieuw verzenden door deze te selecteren en bij 'Bulkacties' te kiezen voor 'Resend'. Klik vervolgens op 'Toepassen': 
    * Houdt er rekening mee dat als het komt door een foutief e-mailadres zoals het voorbeeld hierboven, het geen nut heeft deze opnieuw te verzenden aangezien het systeem de zelfde mail opnieuw verzend.

  14. Je krijgt een popup of je zeker weet dat je de mail opnieuw wilt verzenden, waarbij je op 'Yes' klikt. En vervolgens een popup dat het bericht verzonden is.

  15. Wanneer een bericht net is verzonden geeft een grijs bolletje aan dat het systeem nog aan het controleren is of de mail wordt verzonden of niet. Dit kan eventjes duren. 


    Mocht je nog vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op 'Contact opnemen' te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!
Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.