Outlook Agenda integratie instellen

Let op: Om gebruik te maken van de onderstaande functionaliteit moet je een Bloomsite PRO abonnement hebben. Heb je deze nog niet? Upgrade dan naar Bloomsite PRO.

Voor deze integratie moet je een Outlook account hebben. Heb jij nog geen Outlook account, bekijk dan dit artikel van Outlook Support.

Met Outlook Agenda integratie kunnen alle medewerkers in je website hun agenda synchroniseren met hun eigen Outlook Agenda. Elke afspraak die in de website wordt gemaakt bij de medewerker, wordt toegevoegd aan hun Outlook Agenda.
Als de medewerker al agenda-items in de Outlook Agenda heeft gemarkeerd als bezet, kunnen deze niet worden geboekt vanuit de website - dit zal dubbele boekingen voorkomen. 
Het verzetten, annuleren of verwijderen van de afspraak dient te gebeuren in de website en kan dus niet gedaan worden in de Outlook Agenda. 
Stel dat je de afspraak verzet in Outlook Agenda, dan is dit niet het geval in de agenda van je website, maar als je de afspraak verzet in de website, wordt deze wel bijgewerkt in Outlook Agenda. Je website agenda is dus leidend.
Verder is het ook belangrijk te weten dat je eigen agenda items die je als 'bezet' markeert in de Outlook Agenda, niet zichtbaar zijn in de agenda van je website (vanwege privacy redenen). Maar de tijden zullen niet geboekt kunnen worden door je cliënten op de voorkant van de pagina. Het is dus wel 'bezet' maar je moet wel in je Outlook agenda kijken om te zien wat je zelf hebt geblokt hierin. 
Volg het stappenplan hieronder om de Outlook Agenda integratie in te stellen  voor je website:
  1. Ga naar Azure portal en log in met het Outlook account waarvan je de agenda wilt
  2. Klik op 'Meer services'. 

  3. Klik vervolgens op ' Azure Active Directory'. 

  4. Klik nu op 'Toevoegen' > 'App registratie'

  5. Vul een ' Naam' in voor je account zoals je bedrijfsnaam en kies bij 'Ondersteunde accounttypen' voor de optie 'Accounts in een organisatiemap (alle Azure AD-mappen - meerdere tenants) en persoonlijke Microsoft-accounts (bijvoorbeeld Skype, Xbox)'

  6. Ga nu in een ander tabblad naar de achterkant van je website en houd je muis onder ' Boekingen' op 'Instellingen' en klik vervolgens op 'Algemeen'.
  7. Klik dan op 'Integraties'. 

  8. Klik het tabje 'Outlook Calendar' open en kopieer de 'URL omleiden' URL
  9. Ga dan terug naar Outlook registeren. Selecteer 'Web' en plak de URL bij 'Omleidings-Url'.
  10. Klik vervolgens op 'Registeren'
  11. Je komt daarna op dit scherm waar je de 'Toepassings-id (Cliënt-ID)' kunt kopiëren.
  12. Ga terug naar de achterkant van je website en plak de 'Cliënt-ID' in het juiste veld.
  13. Ga terug naar Outlook en klik op 'Certificaten en geheimen' en dan op  '+ Nieuw clientgeheim'. 

  14. Vul de gegevens in en klik op ' Toevoegen'.
    * Let op: clientgeheim is maximaal 24 maanden geldig, dus over 24 maanden zul je dit opnieuw moeten doen.

  15. Let op: kopieer de 'Waarde' en ga weer naar het tabje van je website. 
    * Sla deze goed op. Zodra je namelijk van dit scherm af gaat, kun je deze code niet meer achterhalen!

  16. Plak deze 'Waarde' in het juiste veld bij 'Client Secret'.

  17. Klik op 'Opslaan'. 
  18. Nu kun je de Outlook Agenda koppelen aan een medewerker.
    Mocht je nog vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op 'Contact opnemen' te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!
Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.