Extra velden toevoegen aan boekingsmodule

Let op: Om gebruik te maken van de onderstaande functionaliteit moet je een Bloomsite PRO abonnement hebben. Heb je deze nog niet? Upgrade dan naar Bloomsite PRO.

Het is mogelijk om aangepaste velden toe te voegen aan het boekingsformulier om extra informatie aan de klant te vragen. Ook kun je instellen of deze extra velden verplicht zijn. 
In dit artikel nemen we alle opties door. 
  1. Ga onder 'Boekingen' > 'Instellingen' > naar 'Aangepaste velden'.

  2. Rechtsboven kun je een 'Aangepast veld toevoegen'.
  3. Daar kun je kiezen uit de volgende opties: 
    1. Tekst: hier is ruimte voor een kort antwoord
    2. Tekstgebied: hier is ruimte voor een lang antwoord
    3. Tekst inhoud: hier kun je informatieve tekst plaatsen 

    4. Selectiebox: hier wordt een dropdown menu zichtbaar en kan een bezoeker 1 antwoord kiezen 
    5. Checkbox: hier kan de bezoeker een vinkje toevoegen aan 1 of meerdere opties
    6. Radioknoppen: hier kan de bezoeker 1 optie kiezen
    7. Bijlage: hier kunnen bezoekers een van de volgende bestanden toevoegen als bijlage; .jpg, .jpeg, .png, .pdf, .xls, .txt, en .csv

    8. Datumkiezer: hier kan de bezoeker een datum opgeven (dit heeft niet met de boekingsdatum te maken, maar dit is een optie om een datum te laten 'kiezen')

  4. Wanneer je op een type veld klikt, kun je deze vullen met jouw inhoud.
  5. Bij 'Diensten' kun je selecteren bij welke dienst(en) deze vraag getoond mag worden. Je kunt ook gelijk alle diensten selecteren. Hetzelfde geldt voor je 'Evenementen'.
    * Wanneer je geen diensten of evenementen selecteert zal het veld niet zichtbaar zijn
    ** De velden zullen ook zichtbaar zijn bij je pakketten die deze diensten bevatten
  6. Daarnaast kun je aangeven of het een 'Verplicht' veld is voor de bezoeker door het vinkje aan te zetten.
  7. Je kunt de volgorde van de velden bepalen door je muis op het icoontje te klikken en de velden te slepen naar de juiste plaats.

  8. En opties toevoegen aan een veld kun je doen door op ' Optie toevoegen' te klikken. Verwijderen doe je met het prullenbak icoontje.

  9. De optie ' Stuur aangepaste velden info voor elke klant afzonderlijk' gebruik je alleen wanneer iemand een groepsboeking kan doen voor meerdere personen en is dus bijna niet van toepassing.

  10. De ingevulde antwoorden vind je onder de boeking bij ' Boekingen' > 'Beheren' > 'Afspraken' onder de afspraak van de klant

  11. Wanneer je daar op het ' bewerk' icoontje klikt kun je onder het tabje 'Aangepaste velden' ook de antwoorden inzien en indien nodig wijzigen.
    * Wanneer je aangepaste velden later verwijderd, zullen de ingevulde antwoorden hier in blijven staan 

  12. Eventueel kun je in de mail die naar jou als ' Medewerker' wordt verstuurd, de vragen en antwoorden ook toevoegen aan de notificatie mail die jij ontvangt wanneer er een afspraak is geboekt.

  13. Voeg het dan bijvoorbeeld toe in de ' Afspraak goedgekeurd' mail die jij ontvangt. Je kunt de velden vinden door je muis op 'Aangepaste velden' te houden onder de template van de mail.

  14. Wanneer je je muis op een 'custom field' houdt, zie je welke 'vraag' daarbij hoort. Klik erop om de placeholder te kopiëren en plak deze in de mail. 

  15. De ' Placeholder' plaatst alleen het antwoord van de bezoeker in de mail. Dus je moet zelf de vraag in de mail plaatsen als je die ook in de notificatie wilt ontvangen.

  16. Controleer nog even op de voorkant hoe de vragen worden weergegeven en hoe de antwoorden binnen komen


    Mocht je nog vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op 'Contact opnemen' te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!
Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.