Kleuren (Algemeen)

Kleuren op je website zijn van invloed op het gedrag van de bezoeker. Een kleur zorgt voor een bepaald gevoel doordat het 'reptielen brein' geprikkeld word. In dit artikel kijken we naar de psychologie van kleuren, naar actieve en passieve kleuren en ik ga uitleggen welke kleuren je voor je CTA's kunt kiezen. 

Psychologie van kleuren :

Het belang van kleuren wordt vaak onderschat. Het is namelijk het eerste wat onbewust wordt opgenomen door de bezoeker wanneer hij op je website komt. Kleuren zijn dus van invloed op het gedrag van een bezoeker. Dit komt door het zogeheten 'reptielen brein'. Het zorgt voor onbewuste beslissingen en stuurt emoties aan. Je wilt dus dat de kleuren op je website het 'reptielen brein' van de bezoeker gaat prikkelen, zodat iemand direct een goed gevoel of emotie krijgt bij jouw website. 

Welke kleuren passen goed bij elkaar?

Kleuren hebben een tegenovergestelde kleur, dat noemen we de 'complementaire kleur'. Je kunt zien in de afbeelding hieronder dat deze kleuren tegenover elkaar staan. Blauw combineert met oranje, groen met rood, en geel met paars. Maar je kunt ook de kleuren combineren met de andere tegenovergestelde kleuren. Blauw kan bijvoorbeeld ook met geel of rood. En paars kan bijvoorbeeld ook goed gecombineerd worden met groen of oranje. 

Welk gevoel past er bij welke kleur?

Blauw = intellectueel, betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid, effectiviteit, rust en kalmte
Rood = urgentie, energie, moed, kracht, opwinding, warmte, grijpt de aandacht, maakt alert, verhoogt de hartslag, zet aan tot actie
Geel = optimistisch, jeugdig, zelfvertrouwen, creativiteit, vriendelijkheid, stimuleert emotie, kan zelfvertrouwen opwekken, slecht leesbaar, bij overmaat tegenovergestelde effect 
Groen = balans, verfrissend, gezondheid, herstellend, evenwicht, positief gevoel, gerustheid, ontspanning, rustig voor het oog
Oranje = gefocust, stimulerend, actie, scherpte, goedkoop
Paars = rijk, rijkdom, luxe, royalty, spiritualiteit, wijsheid, rustig maar toch krachtig 
Wit = hygiene, zuiverheid, eenvoud, verfijning, ruimtelijk, frisse uitstraling
Grijs = neutraal, bij overmaat deprimerend 
Zwart = wijsheid, efficiëntie, veiligheid, aantrekkingskracht

Probeer diepzwart te voorkomen op je website. Je kunt beter gaan voor een donkergrijs tint omdat dit beter leest. De andere kleuren die je gebruikt moeten jouw doelgroep aanspreken, want uit onderzoek is gebleken dat als de kleuren aanspreken, de kans groter is dat de bezoeker op jouw website blijft. Dit gebeurt namelijk al in de eerste 3 seconde dat iemand op jouw website is. En jij kunt een positieve invloed hebben op de beslissing van jouw website bezoeker. Wanneer iemand langer op jouw website blijft, zorgt het ervoor dat de kans groter is dat hij een actie onderneemt.

Doelgroep en persona: 

Kies dus een kleur die past bij jouw doelgroep/persona. Probeer de demografische en psycho-grafische kenmerken van jouw doelgroep te achterhalen zodat je kunt bepalen welke kleuren je kunt gebruiken op jouw website. Over het algemeen worden mannen bijvoorbeeld sneller geprikkeld door felle kleuren en vrouwen prefereren vaak lichtere pastel kleuren. Het is dus super belangrijk te achterhalen wat jouw doelgroep is en welke kenmerken zij hebben zodat je de kleuren hierop kunt baseren! 

Actieve en passieve kleuren :

Het verschil tussen een actieve en passieve kleur kun je hieronder goed zien. Actieve kleuren zijn vaak fel en stralen ook een actie uit. Je word dus beter geactiveerd door deze kleuren dan door de passieve kleuren. Hou hier dus rekening mee bij het kiezen van jouw 'Call To Action' of 'CTA' kleuren. De tint van de kleur is ook heel belangrijk. Zoals je hieronder kunt zien kan groen zowel passief als actief zijn, maar is de tint van de actieve kleur wat feller. Actieve kleuren zijn dus erg geschikt voor de CTA's

Kleuren voor CTA's :

Een goede Call to Action kleur zorgt ook voor meer resultaat. Uit een onderzoek is gebleken dat dezelfde knop in het rood 21% meer klikken had dan de groene knop met precies dezelfde tekst. Rood is dus erg goed te gebruiken voor een CTA. Maar ook kleuren die rode tinten hebben, zoals oranje en roze werken erg goed als CTA kleur. Ook is het belangrijk dat de CTA kleur in contrast staat met de hoofdkleur.

Kleuren voor je website :

Je gaat 4 kleuren kiezen voor de website. Een hoofdkleur, accentkleur, CTA kleur en een grijstint. Zorg dus dat je eerst een goede actieve CTA kleur kiest, en dat je hoofdkleur in contrast staat met je CTA. Dus een 'complementaire' kleur van je CTA. Verder kies je nog een accentkleur voor de accenten op je website die goed staat bij je hoofdkleur. Dit kan bijvoorbeeld ook een lichtere tint van je hoofdkleur zijn. En als laatste kies je een grijstint voor lichte accenten op je website. 

In het volgende document staan een aantal voorbeelden van mooie kleuren die goed bij elkaar passen en voorbeeld websites van onze klanten. Verder vind je ook een lijst met verschillende grijstinten: Kleurvoorbeelden

Wanneer jij andere kleuren wilt kiezen voor je website dan kan dat natuurlijk ook. Een perfecte tool hiervoor is: https://coolors.co/


Mocht je nog meer vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op "Neem contact op" te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!


Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.