Factuur of bestelling annuleren

Let op: Om gebruik te maken van de onderstaande functionaliteit moet je een Bloomsite PRO abonnement hebben. Heb je deze nog niet? Upgrade dan naar Bloomsite PRO.

Een aantal belangrijke regels voor het annuleren van een afspraak en bestelling of factuur, zodat je boekhouding altijd klopt: 

- Bij ' Betalen op locatie' en er niet betaald is (en wanneer de bestelling nog op 'In behandeling' staat en er dus geen factuur is) hoeft je geen creditfactuur te maken, maar kun je de bestelling en/of afspraak gewoon annuleren (niet verwijderen!).
Afspraak annuleren doe je bij ' Beheren' > 'Afspraken'Vervolgens zet je de afspraak op 'Geannuleerd' (de klant ontvangt een notificatie dat de afspraak is geannuleerd) 
Daarna kun je bij 'Bestellingen' bij de juiste 'Bestelling' de status op 'Geannuleerd' zetten en vervolgens 'Bijwerken'. Zodat je ook weet dat hier niets meer mee hoeft te gebeuren.

- Na betaling (of factuur) moet er een creditfactuur worden aangemaakt en de afspraak annuleren

Wat hierbij belangrijk is:

1. Als je geld moet terugstorten (wat waarschijnlijk het geval is, omdat er betaald is als er een factuur is), dan moet je de terugstort functie gebruiken in Mollie zelf.
Vervolgens 
- Een creditnota aanmaken en de bestelling zelf annuleren onder ' Bestellingen
- De afspraak in je agenda annuleren bij ' Beheren' > 'Afspraken'
Voor gewone bestellingen (een los product) zonder afspraak (tijd en datum) kun je gewoon de bestelling crediteren en de creditfactuur versturen. Ook dan dus even het bedrag terugstorten in Mollie

2. Als er geen geld moet worden teruggestort omdat iemand de afspraak wilt verzetten, dan hoeft er niks gecrediteerd, geannuleerd of verwijderd te worden, maar kun je de afspraak simpelweg verzetten.
- Ga dan onder ' Beheren' > 'Afspraken' > naar de juiste afspraak en klik op 'Bewerk'.
- Daar kun je de datum aanpassen en houdt het vinkje ' Informeer de klant' aangevinkt zodat de klant ook op de hoogte wordt gebracht: 

Ook belangrijk:
Als je de afspraak in de boeking verplaatst (tijd/datum), dan wordt dit direct op de factuur aangepast. Deze moet je dan wel even opnieuw verzenden.
Dit doe je bij ' Bestellingen' > klik de juiste bestelling aan en controleer of de factuur is aangepast (refresh anders even de pagina van de factuur).
Daarna selecteer je de optie ' Mail de factuur/details van de bestelling naar de klant'. Vervolgens klik je op 'Bijwerken'

Wil je een afspraak of factuur annuleren en weet je niet precies wat de beste optie is? Neem dan even contact op, wij helpen je graag!


Mocht je nog vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op 'Contact opnemen' te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.