Nieuw evenement aanmaken

Let op: Om gebruik te maken van de onderstaande functionaliteit moet je een Bloomsite PRO abonnement hebben. Heb je deze nog niet? Upgrade dan naar Bloomsite PRO.

In dit artikel laat ik je zien hoe je een nieuwe groepsevenement kunt aanmaken. Een groepsevenement is op een door jouw gedefinieerde tijd en datum, eenmalig of terugkerend, waarbij er X aantal plekken beschikbaar zijn, live of via Zoom.

Voorbeelden van evenementen zijn: Workshop, Training, Cursus of Groepsles

  1. Omdat ik voor de evenementen niet wil dat hier de optie 'Betalen op locatie' aan staat en ik op de factuur wil vermelden dat het een 'Evenement' is, gaan we eerst het 'Product' > 'Afspraak' kopiëren met dezelfde instellingen
  2. Pas vervolgens de 'titel' van het product aan naar 'Evenement' (dit komt op de factuur te staan) en pas ook de 'Permalink' aan. 
    * De overige instellingen kun je zo laten

  3. EXTRA: Wanneer je een 'Aangepaste bedanktpagina' wilt voor alle betaalde evenementen, kun je deze hier instellen door te zoeken naar de paginatitel of de URL te plakken:
    * Kies altijd de pagina waar 'page' achter staat

  4. Klik dan op 'Publiceren' rechtsboven.
  5. Ga onder 'Boekingen' > 'Beheren' > naar 'Evenementen'.
  6. Klik rechtsboven op '+ Nieuw Event'.
  7. Voer een titel in voor je evenement.
  8. Je kunt een 'van' en 'tot' datum selecteren in hetzelfde scherm, wanneer het evenement op 1 dag valt, klik je twee keer op dezelfde datum.

  9. Wanneer het een evenement is met overnachting, kun je de 'van' en 'tot' datum selecteren in hetzelfde scherm.
  10. Wanneer het 1 evenement is die op 2 dagen (of meerdere) is in het weekend bijvoorbeeld, kun je een 'Datum toevoegen' aan het evenement.

  11. Wanneer het een terugkerend evenement is, kun je dit aanvinken en bij ' Herhaal Event' aangeven of dit dagelijks, wekelijks, maandelijks of jaarlijks is.

  12. Vervolgens kun je kiezen onder ' Iedere' wat de interval is, en bij 'Tot wanneer?' aangeven wanneer de herhaling moet stoppen.
    * Let op: Na het opslaan kun je dit niet meer wijzigen. Dan moet je het hele evenement annuleren en helemaal opnieuw toevoegen.

  13. Ook kun je aangeven of de ' Boekingsperiode' gelijk opent, en of deze direct sluit wanneer het evenement start. Wanneer je dit uit zet kun je er een datum invullen. 

  14. Je kunt een ' Aangepast adres' selecteren wanneer dit evenement op een andere plek wordt georganiseerd, of de standaard locatie van je bedrijf.

  15. Wanneer het via Zoom is kun je de Zoom gebruiker selecteren.

  16. Onder ' Organisator' kies je de medewerker die dit geeft en bij 'Medewerkers' kun je aangeven of er nog andere medewerkers bij het event zijn. 

  17. Eventueel kun je een ' Tag' geven aan het evenement. 

  18. Onder het kopje 'Prijzen' kun je de prijs instellen van het gehele evenement. Wanneer er dus meerdere dagen zijn, is dit de totaal prijs voor alle dagen.
  19. Ook stel je de beschikbare plekken in en geef je aan of iemand meerdere personen mag meeboeken, en of een klant meer dan eenmalig mag boeken.

  20. Eventueel kun je werken met 'Aangepaste prijzen', dit overschrijft de 'standaard' ingestelde prijs en beschikbare plekken. 
  21. Denk hier bijvoorbeeld aan aangepaste prijzen voor volwassenen of kinderen, eerste of 2e rij, sta of zitplek, met overnachting of zonder. Dit kun je dus helemaal zelf bedenken.

  22. Daarnaast kun je een 'Datumbereik' toevoegen aan de prijs. Denk aan 'Early bird' tickets, of een specifieke dag dat het een andere prijs mag zijn. Je kunt dit instellen per 'Prijscategorie' die je erboven hebt ingevuld. 
  23. LET OP: je ziet hier ook de optie 'Aanbetaling'. Om dit te kunnen gebruiken zijn er een aantal belangrijke stappen waar je aan moet denken, zoals een product voor de betaling van het tweede deel.
    We raden sterk af om dit te gebruiken voor kleine bedragen en evenementen waarbij je relatief veel boekingen krijgt. 
    Zie dit artikel voor de uitleg, of neem even contact op om de mogelijkheden te bespreken, zodat je boekhouding en facturen wel kloppen! Gebruik dit dus niet zomaar.
  24. Onder 'Opmaak' kun je de kleur wijzigen en eventueel een afbeelding toevoegen
  25. 'Toon evenement op de website' geeft aan of dit evenement zichtbaar moet zijn in je evenementen module.

  26. Stel optionele overige instellingen in die afwijken van de standaard instellingen (die je bij 'Algemene instellingen' hebt ingesteld).
  27. Wanneer het een 'gratis' evenement is kun je hier een aangepaste bedanktpagina selecteren bij 'URL-omleiding na boeking'

  28. Bij 'Betalingen' stellen we nu het product 'Evenement' in die je bij stap 1 hebt aangemaakt, waar de betaling via verloopt.
    * Dit is dus wat er zichtbaar zal zijn op de factuur en is hier geen 'betalen op locatie' mogelijk (Wil je wel dat betalen op locatie aan staat, mail ons dan even om welk product dit gaat zodat we dit voor je kunnen instellen)
  29. Klik vervolgens op 'Opslaan' om je evenement toe te voegen. 
  30. Voeg de evenementen module toe aan een pagina wanneer je dit nog niet hebt gedaan
    * Het event zal automatisch zichtbaar worden als je al een standaard evenementen module hebt toegevoegd aan je pagina.

    Mocht je nog vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op 'Contact opnemen' te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!
Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.