Nieuwe dienst/afspraak aanmaken

Let op: Om gebruik te maken van de onderstaande functionaliteit moet je een Bloomsite PRO abonnement hebben. Heb je deze nog niet? Upgrade dan naar Bloomsite PRO.

In dit artikel laat ik zien hoe je een nieuwe dienst kunt toevoegen aan je website die iemand direct in je agenda kan inboeken, waarbij de bezoeker de datum en tijd kiest.

Voorbeelden van diensten zijn: Coachingsessie, Therapiesessie, Massage, Intakegesprek, Belafspraak, Telefonische coaching

Volg de onderstaande stappen: 

  1. Houd je muis onder het 'Boekingen' kopje in het menu op 'Beheren' en klik op 'Diensten'.

  2. Maak een categorie aan, of kies een categorie waaronder je nieuwe dienst moet komen.

  3. Wanneer je een nieuwe categorie toevoegt, denk er dan aan om op het blauwe vinkje te klikken.

  4. Klik rechtsboven op 'Dienst toevoegen' of op het 'plus icoon' rechtsonder
  5. Vul de gegevens in onder het kopje 'Dienst details'
    *Buffer tijd vooraf
    Dit is de tijd voorafgaand aan een afspraak, waarin er geen andere boeking gedaan kan worden. Voorbeeld: Stel je afspraak is 1 uur lang. Wanneer je sessie 60 minuten is en iemand doet een boeking om 12:00, dan is de tijd van 11:30 tot 13:00 geblokt (half uur buffer vooraf + uur afspraak). Er kan dan om 11:30 dus geen boeking gedaan worden, maar wel om 10:00 (tot 11:30)

    *Buffer tijd achteraf
    Dit is de tijd na een afspraak, waarin er geen andere boeking gedaan kan worden. Hierbij geld hetzelfde als hierboven, maar dan achteraf. Wanneer je hier dus 30 minuten hebt ingesteld, dan is de tijd van 12:00 tot 13:30 geblokkeerd en kan de volgende afspraak pas om 13:30 worden ingeboekt.
  6. Ga bovenaan naar 'Prijzen' om de prijs van de dienst in te stellen.
  7. LET OP: Wanneer je de prijs invoert, komt er de optie 'Aanbetaling' tevoorschijn. Om dit te kunnen gebruiken zijn er een aantal belangrijke stappen waar je aan moet denken, zoals een product voor de betaling van het tweede deel. We raden sterk af om dit te gebruiken voor kleine bedragen. 
    Zie dit artikel voor de uitleg, of neem even contact op om de mogelijkheden te bespreken, zodat je boekhouding en facturen wel kloppen! Gebruik dit dus niet zomaar.
  8. Stel optionele overige instellingen in die afwijken van de standaard instellingen (die je bij 'Algemene instellingen' hebt ingesteld).
    1. Standaard status (wanneer je hier kiest voor 'In afwachting' moet je de afspraak goedkeuren via je website)
    2. Minimale tijd die nodig is voor de boeking (tijd hoelang van te voren de afspraak kan worden ingepland, wanneer dit uitgeschakeld staat kan iemand om 12:59 nog voor 13:00 boeken)
    3. Minimale tijd vereist voordat er kan worden geannuleerd (vanaf wanneer kan de klant de afspraak niet meer annuleren)
    4. Minimale tijd voordat de afspraak verplaatst kan worden (vanaf wanneer mag een klant niet meer de afspraak verzetten)
    5. Periode beschikbaar voor nieuwe boekingen (tot hoever in de toekomst de dienst kan worden geboekt)
    6. URL-omleiding na boeking (LET OP: dit geld alleen voor gratis diensten. De pagina waar mensen heen gaan na het boeken van hun afspraak, wanneer je bezoekers niet naar de standaard pagina wilt verwijzen)
    7. Integraties (Wanneer de afspraak via Zoom verloopt, klik hier dan de integratie aan. Hiervoor moet je wel de algemene Zoom koppeling hebben ingesteld en gekoppeld aan de medewerker die de dienst doet, klik hier om te kijken hoe je dit doet)
  9. Sla de nieuwe dienst op door op 'Opslaan' te klikken

    Dienst toevoegen aan je website:
    Nu je een nieuwe dienst hebt aangemaakt kun je deze ook toevoegen aan je website, zodat mensen de dienst kunnen boeken. 
    Wanneer je een algemene agenda module op je website hebt geplaatst zal deze hier automatisch aan worden toegevoegd. 
    Mocht je nog vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op 'Contact opnemen' te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!
Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.