Zoom integratie instellen en koppelen aan medewerker

Let op: Om gebruik te maken van de onderstaande functionaliteit moet je een Bloomsite PRO abonnement hebben. Heb je deze nog niet?Upgrade dan naar Bloomsite PRO.

Veel diensten worden tegenwoordig volledig online aangeboden en vereisen daarom een plek waar online sessies kunnen worden gehouden. Dit is de reden dat Bloom een directe integratie heeft met Zoom, de marktleider in moderne zakelijke videocommunicatie. Hiermee stellen we jou in staat om jouw klanten online Zoom afspraken in te laten plannen via jouw website! Wanneer iemand een afspraak inplant wordt er automatisch een 'Zoom room' en link aangemaakt, die jouw klant ontvangt via de mail of agenda uitnodiging.

Met deze integratie kun je: 

  • 1-op-1 Zoom Meetings (afspraken) inplannen via jouw website
  • Groepsmeetings (evenementen) inplannen via jouw website

Gratis of betaald Zoom account:

Het gratis Zoom account is in veel gevallen voldoende, maar dan heb je niet volledige toegang tot alle functies van Zoom. Je bent bijvoorbeeld gelimiteerd op 40 minuten per groepsmeeting van 3 tot 100 personen en je kunt de meetings niet opnemen om later terug te kijken. Ook kun je maar 1 medewerker koppelen met het gratis Zoom account. Heb je dus meerdere medewerkers of zijn jouw groepssessies met meer dan 3 mensen langer dan 40 minuten, dan moet je een betaald account aanschaffen.

Je kunt dus prima een gratis Zoom account gebruiken wanneer je zelfstandig bent en 1-op-1 online Zoom afspraken maakt met jouw cliënten!

Bekijk de Zoom website voor meer informatie over de functies van gratis en betaalde Zoom accounts.

Volg de onderstaande handleiding om de Zoom integratie met Bloom in te stellen:

  1. Maak een account aan bij Zoom (indien je deze nog niet hebt) via: https://zoom.us/ en login. 
    1. Nadat je jouw gegevens hebt ingevuld moet je jouw e-mailadres verifiëren door in een bevestigingsmail op een link te klikken.
  2. Ga vervolgens naar https://marketplace.zoom.us/ en klik boven in op 'Sign In'
  3. Klik vervolgens op 'Develop' en daarna op 'Build App'.

  4. Je krijgt hier verschillende opties te zien die Zoom aanbiedt. Kies hiervoor de "Server-to-Server OAuth app" door naar onder te scrollen en klik op 'Create'.

    Let op: Klik NIET bij 'OAuth' maar bij 'Server-to-Server OAuth"

  5. Bij 'App Name' vul je 'Bloomsite' in, de optie publish this app on Zoom App Marketplace 'Schakel je UIT' en klik vervolgens op 'Create'.

  6. Je komt nu op 'App Credentials' hier kun je de informatie kopiëren, hou deze pagina nog even open.

  7. Ga in een nieuw tabblad/venster naar jouw Bloomsite en login. Ga in het menu onder 'Boekingen' naar 'Instellingen' > 'Algemeen

  8. Kies daar voor de optie 'Integraties

  9. Ga vervolgens naar het tabblad 'Zoom' en activeer "Enable Server-to-Server OAth" en vul daaronder de 'Account ID', 'Client ID' en 'Client Secret' in die je zojuist hebt aangemaakt in Zoom en klik op 'Opslaan

  10. Ga terug naar Zoom en klik op 'Information'. Vul hier de verplichten velden: App name, Company name, Name en e-mailadres in. Klik daarna op 'Continue'.
  11. Je komt vervolgens in de 'Feature' instellingen, deze kun je overslaan door direct weer op 'Continue' te klikken.
  12. Daarna kom je in de 'Scopes' instellingen. Hier moet je 4 onderdelen toevoegen door te klikken op '+Add Scopes'.
  13. Zoek de volgende onderdelen 1 voor 1 op in de zoekbalk en selecteer ze door het vinkje aan te vinken (zoals je in de screenshot hieronder ziet):

    1. View all user meetings (zoek op de term 'meetings')

    2. View and manage all user meetings (zoek op de term 'meetings')

    3. View all user information (klik op 'User' onder het zoekbalkje en vink daarna aan)

    4. View users information and manage users. (zoek op de term 'information')

    Als alle vier zijn geselecteerd klik je op 'Done'.


  14. Vervolgens moet je de 4 scopes bevestigen, klik hier op 'continue'.
  15. Als de vorige stappen goed zijn gegaan kun je nu kiezen voor 'Activate your app'.
  16. De algemene integratie met Zoom is nu ingesteld. De volgende stap is om het Zoom account te koppelen aan een medewerker
  17. Ga daarvoor naar de medewerker waaraan je het Zoom account wilt koppelen door in het menu bij ' Boekingen' > 'Beheren' > 'Medewerkers' op de betreffende medewerker te klikken.
  18. Selecteer hier dan het Zoom account dat je zojuist hebt aangemaakt en druk op opslaan.
  19. Test of de Zoom integratie goed is gekoppeld aan de Medewerker door een afspraak bij jezelf in te plannen die via Zoom verloopt.

  1. Mocht je nog vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op 'Contact opnemen' te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!
Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.