Verschil Facebook profiel, groep of bedrijfspagina

Je hebt een Facebook 'profiel', een 'bedrijfspagina' en een 'groep', maar welke plaats je nou op je website? In dit artikel probeer ik je de verschillen tussen een Facebook 'profiel', 'groep' en '(bedrijfs)pagina' uit te leggen en waarom je er beter voor kunt kiezen om je bedrijfspagina te koppelen. 

Facebook profiel: 

Je Facebook profiel is de plaats waar je persoonlijke informatie over jezelf kunt delen zoals je interesses, foto's, video's, woonplaats, geboorteplaats en burgerlijke staat. Bij een persoonlijk profiel gaat het om vrienden maken terwijl het bij een zakelijke pagina gaat over mensen die het leuk vinden. Een beperking van een persoonlijk profiel is dat je maximaal 5.000 connecties kunt hebben. Dat klinkt als veel, maar voor een wat groter bedrijf kun je veel meer fans verwachten op Facebook. Omdat een profiel dus best persoonlijk is en ook alleen te bekijken wanneer iemand lid is van facebook, is het niet aan te raden om je profiel te koppelen in je website.

Facebook Groep:

Groepen zorgen dat mensen met dezelfde interesses met elkaar kunnen communiceren. Bij groepen heb je de mogelijkheid om naast openbare instellingen ook een zogenaamde besloten of gesloten groep te maken. Zo kunnen alleen mensen in de groep die toegang krijgen. Om een groep te 'bekijken' moet je lid zijn van Facebook. Het is dus niet aan te raden jouw 'Facebook groep' in je website te plaatsen. Je kunt natuurlijk wel je groep delen met mensen die dezelfde interesse hebben en meer hierover willen weten. Maar dit moet niet als vervanging van een bedrijfspagina zijn. 

Facebook (bedrijfs)pagina:

Het idee van pagina's is dat ze openbaar zijn en dat zijn ze dus ook. Je wilt informatie delen over jouw product of dienst en daarmee merkbekendheid vergroten. Je moet een profiel hebben om een pagina te maken of om te helpen bij het beheren van een pagina. 

(Bedrijfs)pagina's zijn dus plekken op Facebook waar artiesten, bekende personen, merken, organisaties en non-profitorganisaties contact kunnen maken met hun fans of klanten. Wanneer iemand een pagina op Facebook 'leuk vindt' of 'volgt', ziet deze persoon updates van die pagina in zijn/haar nieuwsoverzicht. 

Voordelen van een Facebook bedrijfspagina:

  • Meer dan 5000 connecties mogelijk
  • Informatie tab met bedrijfsinformatie
  • Je kunt mensen uitnodigen op de 'Vind ik leuk' knop te klikken.
  • Op maat tabs voor acties bijvoorbeeld
  • Je kunt reageren als pagina en persoonlijk
  • De gelegenheid zakelijk en privé te scheiden zonder telkens opnieuw in te loggen met andere profielen
  • Pagina kan meerdere beheerders hebben
  • Pagina is zichtbaar in de zoekmachine
  • Pagina is voor iedereen toegankelijk ook als ze nog geen fan zijn of geen Facebook hebben
  • Mensen kunnen op de ‘Vind ik leuk’ knop klikken en zijn direct verbonden met de pagina zonder dat je de connectie hoeft te bevestigen
  • Mensen kunnen recensies schrijven over jouw bedrijf

Benieuwd hoe je een bedrijfspagina kunt aanmaken? Bekijk ons blogartikel!

Heb jij per ongeluk een profiel aangemaakt in plaats van een bedrijfspagina? Je kunt je profiel omzetten in een bedrijfspagina! Bekijk hier hoe je dat kunt doen

Is jouw Facebook bedrijfspagina niet zichtbaar op je website, maar heb je wel de juiste URL ingevuld? Bekijk het volgende artikel: facebook-is-niet-zichtbaar-op-website-restricties


Mocht je nog meer vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op "Neem contact op" te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.