Tips voor het gebruiken van e-mailmarketing op je Bloomsite

Wanneer je aan de slag gaat met e-mailmarketing op je website dan zijn er een aantal belangrijke dingen waar je aan moet denken. Zet je het namelijk verkeerd op, dan loop je de kans dat je geïnteresseerde mensen misloopt. Dat wil je natuurlijk voorkomen! 

E-mailmarketing gebruik je natuurlijk om via je website gegevens van potentiële klanten te verzamelen. De mensen die zich dan via een inschrijfformulier aanmelden, kun je dan (automatische) mails sturen, waarin je ze warm maakt en houd. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om je dienst te verkopen. Daarom is het onwijs belangrijk dat je dit op een juiste manier opzet. Ik heb een paar belangrijke zaken waar je aan moet denken op papier gezet.

Testen

Altijd alles testen. Dat is misschien wel het allerbelangrijkste dat je moet doen, wanneer je e-mailmarketing gaat toepassen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat mensen op een verkeerde lijst komen te staan, per ongeluk een verkeerde mail ontvangen of dat je de gegevens helemaal niet ontvangt.  Daarom moet je altijd alles goed door testen. 

Waar moet je aan denken bij het testen:

  • Zorg dat je zelf niet in de e-maillijst staat, waar je wilt dat mensen op terecht komen bij het inschrijven.
    Bekijk dus even in je autoresponder account of dit het geval is en verwijder jezelf desnoods uit de lijst of helemaal uit je autoresponder account.
  • Schrijf je in met een e-mailadres dat daadwerkelijk bestaat.
  • Bekijk of je op de goede lijst wordt ingeschreven, of je na inschrijving wordt doorgestuurd naar een succesvol ingeschreven pagina of een succesbericht ziet (ligt eraan wat je wilt) en of je een mail krijgt (mocht je dit hebben ingesteld).
  • Test het hele proces alsof je een bezoeker bent.

Houd het rustig

Overspoel je bezoekers niet met te veel formulieren. Te veel formulieren kan als vervelend worden ervaren door de bezoeker. Zorg daarom voor een goed balans tussen de inhoud van de pagina/het artikel en het aantal formulieren. Het is absoluut belangrijk om je formulieren te laten opvallen, maar zorg ervoor dat het niet vervelend wordt. 

Zorg dat je formulieren opvallen

Wanneer je een formulier op een pagina/artikel plaatst, zorg er dan voor dat deze opvalt! Wanneer het doel is van de pagina/het artikel om inschrijvingen te vergaren voor je e-maillijst, dan moet je met dat in je achterhoofd het formulier maken. Ook moet je dan de inhoud van de pagina/het artikel hierop afstemmen. Zorg ervoor dat je duidelijke heldere kleuren gebruikt en dat het opvalt op je achtergrondkleur. 

Denk er wel aan dat het in stijl is met de rest van je website, maar het is helemaal niet erg wanneer het niet extreem mooi is. Een formulier hoeft niet per definitie mooi te zijn, maar moet zijn werk doen. Je plaatst natuurlijk een formulier omdat je wilt dat mensen zich hierin inschrijven, zorg er daarom dus voor dat deze de aandacht trekt. 

Houd rekening met het doel

Als het goed is dan heeft elke pagina en elk artikel op je website een doel. Zorg ervoor dat een formulier de bezoeker niet afleid van dat doel. Wanneer je bijvoorbeeld een dienstenpagina hebt, waar je eigenlijk je dienst wilt verkopen, plaats dan daar dan geen formulier want dit leid alleen maar af. 

Zo geld dit ook voor de andere pagina's op je website en ook op elk artikel. Is het doel om mensen in te schrijven? Top, dan kun je een formulier plaatsen. Is dit niet het geval? Dan is het goed om even 2 keer na te denken of je het formulier moet plaatsen of dat het beter is om dit niet te doen. 


Mocht je nog meer vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op "Neem contact op" te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.