Contactformulier module

Door middel van contactformulieren kunnen bezoekers contact met je opnemen. Het is belangrijk dat je deze goed instelt, zodat de berichten ook bij jou terecht komen. Anders loop je potentiële klanten mis. Je kunt ze overal plaatsen. Contactformulieren zijn dus echt onmisbaar op je website! In dit artikel laat ik de verschillende opties zien.

Wanneer je niet alle gegevens ontvangt uit het contactformulier, bekijk dan het artikel: Patroon bericht instellen contactformulier

  1. Schakel de 'Visual Builder' in op de pagina waar je het contactformulier wilt toevoegen of bewerken
  2. Wanneer je er een wilt toevoegen klik op het grijze '+' icoon om een module toe te voegen en selecteer je het 'Contactformulier'
  3. Anders open je de instellingen van de module door op het instellingen icoon te klikken 
  4. Er staan 3 vaste velden in het formulier. Je kunt nieuwe velden toevoegen of deze aanpassen 
  5. Om het veld aan te passen klik je op het instellingen icoon in het veld

  6. Je bent nu in de 'Veld-instellingen' 

  7. Onder 'Content' bij 'Tekst' zie je 'Veld-ID' staan. Dit is het unieke-ID van het veld. Deze hebben we straks nodig om het patroon bericht in te stellen voor in de mail. Gebruik in het 'Veld-ID' alleen gewone letters en geen speciale tekens

  8. De 'Titel' is dus wat de bezoeker ziet en wat zij in moeten vullen. Vul hier (bij 'Titel' of 'Veld-ID') niet je eigen e-mail adres in!!  

  9. Bij 'Veldopties' kun je het 'Soort' veld aangeven. Er zijn verschillende opties waar ik later op terugkom. 

  10. Ook kun je de 'Minimale' of 'Maximale lengte' aanpassen en aangeven of dit een 'Verplicht' veld is of open mag blijven

  11. Wanneer je op het groene vinkje klikt kom je weer terug bij de contactformulier instellingen. 

  12. Klik op het instellingen icoon van het 'Email' veld

  13. Je ziet dat onder 'Veldopties' bij 'Soort' is aangegeven dat dit een 'E-mailveld' is. Bezoekers kunnen hier alleen een e-mail adres invullen. Dit voorkomt dat een bezoeker dit vergeet in te vullen en jij geen contact op kunt nemen.

  14. Klik op het groene vinkje om terug te gaan 
  15. Bij 'Bericht' is aangegeven bij de 'Veldopties' dat dit een 'Tekstvlak' is. Waardoor er meer ruimte is om een bericht te typen 
  16. Om een nieuw veld toe te voegen klik je op het '+' icoon. Ik zal hieronder verschillende opties laten zien

  17. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers laten aangeven welk pakket zij zouden willen door middel van een 'Selectievakje' 
  18. Je kunt hier verschillende 'Opties' onder zetten. (LET OP: Bij een 'Selectievakje' zijn meerdere opties, of alle opties mogelijk!)
  19. Ook geef je weer aan of dit veld 'Verplicht' is
  20. Je kunt ook een 'Keuzerondje' kiezen. (LET OP: Bij 'Keuzerondjes' is maar 1 optie mogelijk voor de bezoeker!)
  21. Ook is het mogelijk om als 'Veldoptie' een 'Vervolgskeuzemenu selecteren' te kiezen. Dit is een dropdown waar bezoekers uit kunnen kiezen en ziet er zo uit:
  22. Wanneer je weer de instellingen van het veld 'Naam' opent en klikt op 'Ontwerp' en vervolgens 'Lay-out' open klapt, kun je aangeven of je het veld op volle breedte wilt door 'Maak op volle breedte' op 'Ja' te zetten. 
  23. Wil je 2 kleine velden, dan kun je 2 opeenvolgende velden op 'Nee' zetten, waardoor ze naast elkaar komen.
  24. Klik op het groene vinkje om terug te gaan naar de 'Contactformulier instellingen'. Nu je alle veldopties weet, gaan we verder met het formulier
  25. Klap onder de velden het blauwe tabje 'Tekst' open

  26. Je kunt hier eventueel een 'Titel' plaatsen voor aan de bovenkant van het formulier. Maar ik raad aan om dit in een losse 'Tekstmodule' te plaatsen, zodat je er nog een onderregel bij kunt typen

  27. Het 'Geslaagd-bericht' is het bericht dat bezoekers te zien krijgen nadat ze het formulier succesvol hebben ingevuld. Wanneer je dit leeg laat komt er een standaard geslaagd-bericht op de pagina ''Dank dat u contact met ons heeft opgenomen''. Ik raad aan deze wat persoonlijker te maken:

  28. Onder 'Doorsturen' kun je ook 'Schakel redirect-URL in' op 'Ja' zetten. Je bezoeker word dan doorgestuurd naar een andere pagina, waar je ook een geslaagd-bericht op kunt plaatsen. 

  29. Ook kun je de tekst op de 'Verzendknop' aanpassen. Wanneer je hier niets invult staat er standaard 'Indienen'

  30. We komen nu bij de belangrijkste instellingen van het contactformulier, namelijk de 'E-mail' instellingen. Klap het blauwe tabje 'E-mail' open
    (kijk goed naar de screenshot bij stap 31)

  31. Bij 'E-mailadres' vul je je eigen e-mailadres in. Dus het e-mailadres waar de aanvragen van de bezoekers naartoe moeten.
    (Denk erom dat je dus niet in het 'Veld-ID' of 'Titel' van het veld 'E-mail' aan het typen bent, maar vlak boven 'patroon bericht' en onder het blauwe kopje 'E-mail'!)

  32. Na het invullen van het formulier krijgt de klant het 'Geslaagd bericht' te zien


    LET OP: Wanneer je gewoon alleen de informatie wilt ontvangen laat je het 'Patroon bericht' helemaal LEEG (zoals het screenshot hierboven) en controleer of dit bij jou ook zo is. Vervolgens test je je formulier om te controleren of je alle gegevens netjes ontvangt.

    Wanneer je een aangepaste opmaak van de mail wilt in je inbox, volg dan het artikel Patroon bericht instellen contactformulier nauwkeurig om geen gegevens te missen van de klant!

  33. Vergeet niet de pagina op te slaan!

  34. (LET OP!! Test even goed of alle contactformulieren op je website werken door deze in te vullen. (Verlaat dus de 'Visual Builder', ga naar een incognito venster, vul het formulier in en kijk of je de mail goed ontvangt met alle gegevens van de bezoeker)
    Mocht je nog meer vragen hebben of het is nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op door hieronder op "Neem contact op" te klikken. Klopt deze informatie niet meer? Laat het ons dan ook weten!
Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer het later nog een keer.